2016-07-06

Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalych

Regulamin  Zakładowego  Funduszu Świadczeń  Socjalnych

Miejskiego Przedszkola Nr 2  w Katowicach

 

                                                                                           § 1

  1. Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych MP 2 w Katowicach zwany dalej  Regulaminem,  opracowany został na podstawie przepisów:
  2. Ustawy  z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy
  3. Ustawy z dnia 4 marca 1994r.  o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych
  4. Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela
  5. Ustawy z dnia 23 maja 1991r. o związkach zawodowych
  6. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalenia przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
  7. Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
  8. Obwieszczenie prezesa GUS w sprawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub drugim półroczu poprzedniego (opublikowane w Monitorach Polskich).
  9. Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

 

§ 2

  1. Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, określa zasady przeznaczania środków na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej oraz zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowych z Funduszu.
  2. Ilekroć w regulaminie mowa jest o :
  3. funduszu, rozumie się przez to Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych Miejskiego Przedszkola Nr 2 w Katowicach,
  4. przedszkolu, rozumie się przez to Miejskie Przedszkole Nr 2 w Katowicach z siedzibą przy ul. Kubiny 4,
  5. dyrektorze, rozumie się przez to Dyrektora Miejskiego Przedszkola Nr 2 w Katowicach,
  6. pracowniku, rozumie się przez to pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych zatrudnionych w Miejskim Przedszkolu Nr 2 w Katowicach w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy na czas określony lub nieokreślony na podstawie umowy o prace lub mianowania.
  7. Świadczenia mają charakter uznaniowy i przyznawane są na wniosek uprawnionego.
  8. Funduszem administruje dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 2 w Katowicach.
  9. Skład, tryb powoływania oraz szczegółowe zadania Komisji Socjalnej określa §  5 niniejszego regulaminu.

 

II. Tworzenie funduszu

§ 3

  1. Fundusz  tworzy się z corocznego odpisu podstawowego naliczonego   w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników oraz odpisów dodatkowych na pracowników objętych opieką socjalną emerytów i rencistów.
  2. Jego wysokość dla nauczycieli określa art. 53 Karty Nauczyciela, a dla pozostałych pracowników art. 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
  3. Środki Funduszu mogą być zwiększone o:
  4. wpływy z opłat osób i instytucji korzystających z działalności socjalnej,
  5. darowizny i zapisy osób fizycznych i prawnych,
  6. odsetki od środków funduszu,
  7. wpływy z oprocentowania pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe,
  8. inne środki określone w przepisach,
  9. wierzytelności likwidowanych zakładowych funduszy: socjalnego i mieszkaniowego.
  10. Środki Funduszu są gromadzone na rachunku bankowym.
  11. Środki Funduszu niewykorzystane w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.

 

 

 

 

 

II. Przeznaczenie funduszu

        

 § 4

  1. Dyrektor Miejskiego Przedszkola Nr 2 w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi ustala w terminie do 31 marca każdego rokuplan finansowy Funduszu (załącznik nr 1).
  2.  Środki Funduszu nie mogą być wykorzystane na inne, niż zawarte w Regulaminie cele, a zobowiązania Funduszu nie mogą przekraczać zgromadzonych na rachunku bankowym środków.
  3.  Zgodnie z art. 53 ust. 1a ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela z odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, wypłacane jest nauczycielowi do końca sierpnia każdego roku świadczenie urlopowe w wysokości odpisu podstawowego, o którym mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ustalonego proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia nauczyciela w danym roku szkolnym.
  4.  Przyznanie świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu.
  5.  Środkami funduszu administruje Dyrektor, podejmując decyzje o przyznaniu uprawnionym osobom świadczeń i dopłat w oparciu o opinię Komisji Socjalnej w uzgodnieniu z Związkami Zawodowymi działającymi na placówce
  6. Niekorzystanie przez osobę uprawnioną ze środków funduszu nie stanowi podstawy do występowania przez nią z jakimikolwiek żądaniami lub roszczeniami z tego tytułu.
  7.  W przypadku likwidacji Przedszkola organ prowadzący wskaże inną placówkę, w której będzie naliczany odpis na ZFŚS na każdego nauczyciela będącego emerytem lub rencistą zlikwidowanej placówki. Osoby te korzystają z usług i świadczeń finansowanych z funduszu na zasadach oraz warunkach ustalonych w regulaminie ZFŚŚ.

 

IV. Zasady powoływania i działania komisji socjalnej

        

§ 5

  1. Całość spraw związanych z planowaniem i wykorzystaniem funduszu prowadzi Komisja Socjalna powołana przez Dyrektora.

2. W skład Komisji Socjalnej wchodzi 2 członków: jeden przedstawiciel pracowników pedagogicznych,     

    jeden przedstawiciel pracowników niepedagogicznych, w tym upoważniony przedstawiciel związków

    zawodowych działający w przedszkolu.

3. Komisja Socjalna zwana dalej Komisją wybierana jest na ogólnym zebraniu pracowników

    w głosowaniu tajnym.

4. Kadencja Komisji Socjalnej trwa dwa lata.

5. W przypadku zmniejszenia się składu Komisji Socjalnej w związku z odejściem z pracy jej członka, skład  

    Komisji zostaje uzupełniany z zachowaniem składu określonego w ust. 2.

  1. Komisja ze swojego składu powołuje przewodniczącego i sekretarza.
  2. Do zadań Komisji należy:
    1. sporządzanie planów wykorzystania środków funduszu,
    2. ustalanie maksymalnej wysokości dopłat i świadczeń socjalnych w danym roku,
    3. przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków oraz udzielanie opinii,
    4. sporządzanie protokołów z posiedzeń,
    5. przygotowywanie wniosków dotyczących zmian w Regulaminie.
  3. Komisja Socjalna zbiera się w miarę potrzeb.
  4. Przewodniczący Komisji jest zobowiązany gromadzić wnioski osób uprawnionych.
  5. Członkowie Komisji są zobowiązani do zachowania tajemnicy przebiegu posiedzeń, informując osoby zainteresowane tylko o końcowych   ustaleniach.
  6.  Dyrektor przekazuje do  Centrum Usług Wspólnych w Katowicach dokumenty stanowiące podstawę do dokonania wypłaty lub przelewu przyznanego świadczenia na rachunek oszczędnościowo – rozliczeniowy pracownika.

 

 

V.  Osoby uprawnione do korzystania z Funduszu

                                                                                        

§ 6

  1. Ze świadczeń Funduszu mogą korzystać:
    1. Pracownicy –zatrudnieni w przedszkolu na podstawie umowy o pracę lub mianowania w pełnym i nie pełnym wymiarze czasu pracy na czas określony i nieokreślony.
    2. Pracownicy przebywający na urlopach macierzyńskich, wychowawczych, dla poratowania zdrowia.
    3. Emeryci i renciści-byli pracownicy przedszkola, dla których przedszkole było ostatnim miejscem zatrudnienia przed przejściem na emeryturę lub rentę oraz byli pracownicy zlikwidowanych placówek, których przedszkole obejmuje opieką socjalną na podstawie skierowania Wydziału Edukacji i Sportu Urzędu Miasta Katowic.
    4. Członkowie rodzin osób wymienionych w pkt. 1 – 3 oraz członkowie rodzin po zmarłych pracownikach, emerytach i rencistach jeżeli pozostawali na ich utrzymaniu.
  2. Członkami rodzin, o których mowa w ust. 1 pkt. 4 są:
    1. współmałżonek,
    2. dzieci własne, przysposobione i przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej, pozostające na utrzymaniu i wychowaniu od 1 roku do ukończenia 18 lat, a jeżeli pobierają naukę, to do czasu jej ukończenia ( jednak nie dłużej niż do ukończenia  25 roku życia pod warunkiem, że nie podjęły pracy zarobkowej).
  3. W przypadku zbiegu uprawnień do świadczeń socjalnych z tytułu posiadania statusu emeryta, rencisty oraz z tytułu pozostawania w zatrudnieniu w przedszkolu, emeryci i renciści są uprawnieni tylko do jednego świadczenia przewidzianego regulaminem ZFŚS.

 

VI. Zasady przyznawania środków Funduszu  na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej

 

§ 7

  1. Środki funduszu przeznacza się na dofinansowanie następujących rodzajów działalności socjalnej:
  2. wypłatę świadczenia urlopowego dla nauczycieli,
  3. wczasów organizowanych przez wszystkich pracowników w ramach wypoczynku letniego w okresie trwającym  co najmniej 14 dni kalendarzowych, (uwzględniając kryterium dochodowe na członka rodziny),   

    realizowane po wykorzystaniu urlopu wypoczynkowego za wyjątkiem emerytów,

  1. wypoczynku wakacyjnego dzieci pracowników,
  2. wczasów organizowanych przez emerytów i rencistów,
  3. dofinansowania udziału w imprezach kulturalno- oświatowych i sportowo-rekreacyjnych,
  4. pomocy finansowej (zapomogi pieniężne bezzwrotne),
  5. dofinansowanie do wyjazdów na zieloną szkołę z którego mogą korzystać tylko dzieci klas trzecich
  6. finansowanie zakupu paczek dla dzieci pracowników  (w wieku od 1 do 14 lat  w roku

       kalendarzowym).

  1. Wysokość dofinansowania, o którym mowa w ust 1 pkt 2-8 określona jest w załączniku nr 1a, 1b, 1c  do planu finansowego danego roku.
  2.  Świadczenia określone w ust. 1 pkt .1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 mogą być przyznawane raz w roku.
  3. Osoby uprawnione, ubiegające się o świadczenia z funduszu składają przewodniczącemu komisji socjalnej odpowiednie dokumenty oraz wypełnione załączniki w zależności od rodzaju świadczenia:
    1. pisemny wniosek zawierający oświadczenie o organizowanym wypoczynku w ramach tzw. „wczasów pod gruszą” wraz z oświadczeniem o wysokości średnich miesięcznych dochodów brutto  na jednego członka rodziny za okres ostatnich trzech miesięcy poprzedzających złożenie wniosku (załącznik nr 2);
    2. pisemny wniosek zawierający uzasadnienie, wraz z opisem sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej, wraz z oświadczeniem o wysokości średnich miesięcznych dochodów brutto  na jednego członka rodziny za okres ostatnich trzech miesięcy poprzedzających złożenie wniosku w przypadku ubiegania się o zapomogę bezzwrotną oraz inne dokumenty potwierdzające trudną sytuację materialną rodziny (załącznik nr 3);
    3. pisemny wniosek i zaświadczenie dyrektora szkoły organizującej wyjazd dziecka – ucznia kl. III o kosztach „zielonej szkoły”, oraz faktury udziału dziecka w tym wyjeździe – w przypadku osób ubiegających się o dofinansowanie do zielonej szkoły dla dziecka (załącznik nr 2);
    4. pisemny wniosek o finansowanie zakupu paczek dla dzieci pracowników w wieku od 1 do 14 roku życia do końca roku kalendarzowego (załącznik nr 2)
    5. zaświadczenie ze szkoły w przypadku pobierania nauki przez dzieci.
    6. Przez średni miesięczny dochód brutto, o którym mowa w ust. 4, rozumie się wszelkie dochody osób zamieszkujących razem i utrzymujących się wspólnie, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, podzielone przez liczbę tych osób.
    7. Dochodem gospodarstwa domowego są wszelkie dochody osób wspólnie zamieszkujących i gospodarujących, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
    8.  Dyrektor przedszkola ma prawo zażądać przedstawienia dokumentów potwierdzających wysokość dochodu wykazanego w złożonym wniosku. (Podać roczny PIT).
    9.  W przypadku nie wykorzystania urlopu wypoczynkowego w naturze przez pracownika – dofinansowanie o którym mowa w §7, ust.1, pkt 3  nie przysługuje.
    10. Osoby uprawnione do korzystania ZFSS zobowiązane są do składania wniosków

w następujących terminach:

  1. do 31 sierpnia  danego roku ubiegający się o dofinansowanie do wypoczynku letniego –   wczasów pod gruszą,
  2. do 15 listopada danego roku o dofinansowanie do paczek mikołajkowych  dla dzieci .
  3. Dofinansowanie do wypoczynku przysługuje jeden raz w  roku   i jest wypłacane począwszy

od 15 czerwca danego roku, w miarę posiadanych środków.

  1. Nie zostanie rozpatrzony wniosek osobie uprawnionej, która odmówi złożenia oświadczenia                        o dochodach.
  2.  W przypadku zatrudnienia obojga rodziców w przedszkolu paczki oraz dofinansowanie do wypoczynku dzieci i młodzieży przysługuje jednemu z nich.

 

VII. Postanowienia końcowe

§ 8

  1. Świadczenia dla pracowników ze środków Funduszu w zakresie pomocy mieszkaniowej są realizowane w formie scentralizowanej w Centrum Usług Wspólnych w Katowicach.
  2. Zasady udzielania zwrotnych pożyczek na cele mieszkaniowe określa Regulamin ZFŚŚ scentralizowanego w Centrum Usług Wspólnych w Katowicach.

 

§ 9

  1. Regulamin Funduszu Świadczeń Socjalnych jest dostępny w gabinecie dyrektora przedszkola oraz na stronie Biuletynie Informacji Publicznej.
  2. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie zastosowanie mają powszechne przepisy prawa.                        
  3. Zmian Regulaminu dokonuje się na piśmie w formie aneksów w trybie przyjętym  dla jego ustalania.
  4. Wysokość świadczeń, o których mowa  w niniejszym regulaminie przydzielana jest w ramach posiadanych środków finansowych.
  5. Uzupełnieniem postanowień i częścią składową Regulaminu są załączniki.
  6. Treść niniejszego regulaminu została uzgodniona z Zakładowymi Organizacjami Związkowymi.
  7. Traci moc Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Miejskiego Przedszkola nr 2                   w Katowicach z dnia 26 września  2017r.  z póź. zm.
  8. Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podania go do wiadomości pracowników.

 

Uzgodniono z organizacjami Związkowymi:                                                                   

 

 

         Zatwierdzam                                                                             

                                                                …………………………………………...                                                                              (data, pieczątka i podpis dyrektora)

 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..